زبان عربی

بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی درباره زبان عربی

زبان عربی

بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی درباره زبان عربی

نمونه سوال درس 5 پایه دوم

                       نمونـه سؤالات درس پنجـــم نمونه سوال درس 5 پایه دوم

                            نام ونام خانوادگی :                            تاریخ :

 1- اِقرَئی العبارات ِالتالیةَ  ثمّ ترجّمی :

        أمسِ أنتِ أخَذ ْتِ تلک الرسالة.  ................................................

        تـَعِبَ کثیراً ثـُمَّ رَجَعَ الی غرفتِه . ...............................................

       هل أنتما تـَعِبْتـُما مِن اللعِب؟  .....................................................

       هو جَلَسَ علی الکرسی . فجأة ً صَرَخَ : ها! هذه هی الرّسالة !

           .......................................................................................

 2- للتعریب :

      آقای جلیلی نامه رادر اتاق دوستانش یافت.  .............................................................

     خانمها نامه گمشده را پیدا کردند.  ............................................................

 3- اِکمِلی الفراغ بصیغةٍ مناسبةٍ مِن ماضی (( رَجَعَ )) .

      حمیدة ُ ........... الی الحدیقة .                    هاتان ِ المأتان ِ ................ معاً .

     متی ............ أیّها الاولاد؟                        النّساءُ ............. الی المسجد.

    لماذا ............ أیتّها البنات ؟                       اِخوتی ............. مِن السّفرةِ .

    کیف ........... هناک أیـّتها البنت ؟                                                                أیّها الأصدقاء ! هل ............ یومَ الثلاثاء؟

    هل ............ یا ولدی؟                یا صدیقاتی ! هل .............. بالسّیآرةِ ؟

4- اِنتخَبی الصحیح للفراغ :

       ......... غـَسَلا ثیابهما . ( الطالبان ِ / الطالبَیْن ِ )

      هما ............. ( معلمان ِ / معلمَیْن ِ )

      هم ............... ( معلمونَ / معلمینَ )

     ............... أنتنّ جَعَلْتنّ الرسالة علی المنضدة . ( ایتها النساء / النساء )

     وَجَدَ ............ السیارة المفقودة . ( الرجال / الامرأة )

5- عبارت زیرراباتوجه به موارد خواسته شده تغییر دهید.

                                    أیـّتها العالمة ! هل رَجَعْتِ أمساً ؟

 جمع مؤنث مخاطب :       ......................................................

جمع مذکر مخاطب :         ......................................................

جمع مذکر غایب :            .....................................................

مثنی مؤنث غایب :           .......................................................

 

آزمون هفتگی پایه سوم

1-    ترجمه لغات : 75/.نمره

النبأ : ............         دفعوا : ...............        دموع : .................

----------------------------------------------------------------

2-    عبارات زیر را از عربی به فارسی و بالعکس ترجمه نمایید . 5/3نمره

اُختی فقدَتْ غنماً بین الاعشاب . ...........................................

مَن عَمِلَ صالحاً فلنفسه . ...................................................

درسهایمان را درکتابخانه می خوانیم . .........................................................

--------------------------------------------------------------------

3-    هریک از فعل های زیررابعدازترجمه به عربی درجای مناسب خودقراردهید . 3نمره  ( برنمیگردی / می خواهم / شنیدی / تنبلی نکردند / زدم / برخواهیم خاست  )

یاصدیقتی ! لماذا ................. فی الوقت المحدّد ؟           

  أنتَ ............ قول الحق .

أنا ............. عرش ملکة سبأ .                            

      ............ أخی الصغیر .

التلامیذ ............. فی قراءة الدرس .                      

    نحن .............. من مکاننا احتراماً للمعلم .

------------------------------------------------------------------

4-    موارد خواسته شده از کلمه (نصر ) رابنویسید . 5/.نمره

   صفت فاعلی : ...............             صفت مطلق : .............. 

-------------------------------------------------------------

5-    وزن کلمات زیر رابنویسید : 75/.نمره

تعملینَ : .............    مَغلوب : ..............       تقبّل : ................

------------------------------------------------------- 

6-    کدام گزینه مستقبل فعل (ذکرتِ ) می باشد؟ 25/.نمره

الف ) ماذکرتِ             ب )  سوف ذکرتِ           

  ج) لاتذکرینَ           د) سوف تذکرینَ

--------------------------------------------------------------

7-    فعل ها را درعبارات زیرمنفی نمایید .  5/.نمره

هم وصلوا الی الضیافة . .................                  

    انتنّ تجلسنَ بادب ٍ . ................

-----------------------------------------------------------------------

8-    درجاهای خالی کلمه پرسشی مناسب بیاورید . 75/. نمره

.......... انتم طالبون َ ؟ نعم .         

   .......... التلامیذ ؟ فی الغابة  .               ........ تحملُ ؟ کتـُباً  .

آزمون نوبت اول پایه سوم دی

ردیف

به توانایی خویش ایمان داشتن نیمی از موفقیت است .            ژان ژاک روسو

بارم

 

1

کلمات مشخص شده در هر عبارت را ترجمه نمایید .

الف ) هو بدأ بالانسحاب . ............                     

  ب ) فوَجَدَها بین الاعشاب . .............

 

5/.

 

2

ترجمه های ناقص را کامل کنید .

الف ) انتم علی وشک الاعدام . شما .............. اعدام هستید .

ب ) لا حقَّ للآخـَرینَ فیه . برای ............ هیچ حقی در آن نیست .

 

 

5/.

 

3

ترجمه صحیح فعل ( اَسْجُنُ ) کدام گزینه است؟

الف ) زندانی کردم           ب ) زندانی کن            ج ) زندانی می کنم             د) زندانی کرد

 

25/.

 

4

باتوجه به ترجمه جملات زیر را باگزینه مناسب کامل کنید .

الف ) هم .......... ولا خوفَ علیهم . (أسرة ٌ . قواّتٌ .  اقویاءُ )

ب ) کانَ الغنیُّ فی ......... ( عسرٍ . رغدٍ . صعْبٍ )

 

 

5/.

 

 

 

5

عبارات زیر را از عربی به فارسی و بالعکس ترجمه نمایید .

الف ) رجعتُ باکیة ً . ..................................

ب ) طلَبَ صاحبُ البستان أبناءهُ . ...................................................

ج ) انتَ تجعلُ لسانی لهجاً . ................................................

د ) بروید از اینجا . (جمع مؤنث ) ................................

 

 

 

5/3

 

6

ازحروف اصلی (علم ) موارد خواسته شده را بنویسید .

             صفت مطلق : ................                        

    صفت مفعولی : .................

 

5/.

 

 

7

جدول زیر را کامل کنید.

کلمه

اَحسَنَ

 

مَساجِد

وزن

 

اِفتعال

 

حروف اصلی

 

ن.ص.ر

 

 

 

 

25/1

 

 

 

 

 

8

باتوجه به پاسخ در جای خالی جملات پرسشی مناسب بنویسید .

الف ) .....................؟ مفتاحٌ .                ب ) .......................  ؟ رجعتُ صباحاً .

 

1

 

9

انجام دادن هر کار را از صاحبان تصاویر بخواهید . (باحرکت گذاری کامل )

  نوشتن    .............. 

تصویر یک دختر                    

  خواندن  .................. تصویر چند پسر

 

 

1

 

                                                

ردیف

به توانایی خویش ایمان داشتن نیمی از موفقیت است .            ژان ژاک روسو

بارم

 

10

 

باتوجه به افعال داخل پرانتز در جای خالی فعل ماضی یا مضارع مناسب بنویسید .

الف ) هم ........... مِن مکانهم . (نهَضَ )             ب ) نحن ........... علی المصائب . (یَصبِرُ )

ج )عزیزاتی .......... مِن الفواکه . (أکلَ )            د)أیّها الاصدقاء!لماذا ............ مِن هذا الماء؟ (یشرِبُ)

 

 

1

 

11

جملات مثبت را به منفی تبدیل نمایید .

الف ) صدیقی  سَمِعَ کلامی . ................................

ب ) فاطمة تنظرُ الی الشارع . ...................................

 

 

5/.

 

12

درجای خالی فعل امر مناسب قرار دهید .

الف ) یا صدیقی ! ........... مِن الشارع . (عَبَرَ ـــُــ )

ب) أیْها الطالبان ِ ! .............. عن المعلم . ( سَألَ ــَـــ )

 

 

1

 

13

موارد خواسته شده رااز داخل پرانتز یافته ودرمقابل آن بنویسید . (2کلمه اضافه است . )

                                     ( میاه . بعید . وَجَدَ . خوف . ضلَّ . )

متضاد فـَقـَدَ : .............                جمع ماء : ............             مترادف رُعب : ...............

 

 

75/.

 

14

مستقبل فعل ( جعلتما ) کدام گزینه می باشد ؟

الف ) سجَعلتما              ب ) سیَجعلان ِ               ج ) ستـَجعلان ِ                 د ) سجَعلتا

 

25/.

 

15

غلط های مشخص شده در هر عبارت را تصحیح نمائید .

الف ) ذلک الطالبونَ مؤدبونَ . ................             ب ) البناتُ یغسلونَ الملابس . ................

 

5/.

 

16

کلمه ناهماهنگ در هر عبارت را مشخص کرده وزیر آن خط بکشید .

الف ) سادة            بنات               إخوة               رجال

ب ) تفاح              رمّان               مجد                عنب

 

 

5/.

 

17

باتوجه به آیات و ترجمه آن ها در جای خالی کلمات مناسب قرار دهید .

الف) وفی اموالهم حقٌّ معلومٌ للسائلِ والمحروم.

ودراموالشان برای ............. و محروم حقی مشخص است .

ب ) فـ ...... تذهبونَ ؟  پس کجا می روید؟ 

 

 

 

5/.

 

 

18

 

 

 

 

 

متن زیر را خوانده و به سؤالات آن پاسخ کوتاه دهید .

    فی مدینةٍ ، کانَ الناسُ فی رغدٍ ورفاهٍ . ولکن بعد مدةٍ بدأ الملکُ الجبارُ بصلب المؤمنین و المؤمنات . 

    مَلأَ الرّعبُ قلوبَ الناس . فی هذا الوقت جاءَ احدُ الوشاة عند الملک وقالَ : الخطرُ قریبٌ .

الف ) ماذا مَلأ قلوبَ الناس ؟ ...................           

  ب ) مَن جاء عند الملک ؟ ..............

ج ) أین کانَ الناسُ  ؟ .......................               

    د ) کیف کان الناس ؟ ...........................

                                                                                                                                          موفق باشید .

 

ازمون نوبت اول پایه دوم دی

ردیف

به توانایی خویش ایمان داشتن نیمی از موفقیت است .            ژان ژاک روسو

1

فقط کلمات مشخص شده در هر عبارت را ترجمه نمائید .

الف ) جَمَعَ الحطبَ حول الشّجرة .  ................           

 ب ) فتَحَ الرّجلُ الحانوتَ  . ...............

ج ) نامه روی میز است . ............                           

  د ) کارمند نامه را گرفت . .............

 

2

ترجمه های ناقص را کامل کنید .

الف ) فی منتصف اللّیل سلمانُ نائمٌ . در نیمه شب سلمان ........... است .

ب ) مرحباً بالأسد علی هذه .............  . آفرین به شیر برا‍ی این مهمان‍ی  .

 

3

با توجه به ترجمه ، جملات زیر را با گزینه مناسب کامل کنید .

الف ) الرّجلُ ......... مِن السّفر . ( جَعَلَ  . رَجَعَ . ذَهَبَ )

ب ) حسناً . هذا .......... لذیذ ٌ .  ( طعامٌ . حجارة ٌ . ثوبٌ )

 

4

عبارات زیر را از عربی به فارسی و بالعکس ترجمه نمایید .

الف ) جَعَلَ الشمسَ سراجاً . ................................................

ب ) خافَ و قذ َفَ الحجارة َ علیه . ........................................................

ج ) وَجَدَتا باب َ المدرسة مغلقاً . ...........................................................

 د ) کلاغ در آبگیر افتاد . ......................................................

 

5

گزینه مناسب هرعبارت را انتخاب کرده ودرجای خالی بنویسید .

الف ) عَلُمَ .......... شخصاً داخلَ الشّجرة .   ( ثمَّ . أنَّ . علی . لکن . )

ب) ........... رجالٌ علماءٌ .  ( هذان ِ . هما . هم . أنا  )

 

6

در جای خالی ضمیر مناسب بنویسید .

الف ) ........ تلمیذاتٌ ناجحاتٌ .                        ب ) هذا رجلٌ ، ......... محترمٌ .

 ج ) ......... کسبتما اموالاً کثیرة .    

                 د ) اللهمّ ! ......... أذِنتَ لی فی دعائک .        

 

7

درجای خالی فعل ماضی مناسب را قرار دهید .

الف ) لماذا ...........  أیّتها السّیدات ! (فـَرِحَ )              

 ب ) النّـساءُ ............ مِن المسجد . ( خـَرَجَ )

 ج )أنتم  ............. عبادة الطّاغوت . (تـَرَکَ )             

 د ) نحن ........... مِن مکاننا . ( نـَهَضَ )

 

8

عبارت زیر را به صیغه ( جمع مذکر غایب ) تغییر دهید .

  هذه الزّارعة ُ عَمِلَتْ فی المزرعة .       

 ........................................................

 

9

در جای خالی کلمه پرسشی مناسب قرار دهید .

......... هاتان ِ ؟ محفظتان ِ .                       

  .......... عند القاضی ؟ الرّجل .


 

ردیف

به توانایی خویش ایمان داشتن نیمی از موفقیت است .            ژان ژاک روسو

بارم

 

10

با استفاده از ( نعم ) به سوالات زیر پاسخ دهید .

الف ) هل قـَصَدتِ عبادة ربّکِ ؟ نعم . .........................................

ب ) هل الطالبان ِ حَفِظا الدّرس ؟ نعم . .........................................

 

 

1

 

 

 

11

گزینه مناسب هر تصویر را انتخاب کرده وزیر آن بنویسید .

                 الف ) البنتُ غسَلَتْ یدها .                        ب ) الطالبان ِ فرحان ِ .

                 ج ) الطالباتُ راجعاتٌ .                          د ) هما فرحتان ِ .

          .......................                          ...........................

 

 

 

 

5/.

 

 

 12

درعبارت زیر انواع کلمه (اسم . فعل . حرف ) را مشخص نمایید .

                                      هی   شکرَتْ   ربّها  .

 

 

75/.

 

13

فعل های مشخص شده را به عربی ترجمه کنید .

الف ) ای پسرم ! چرا برادر کوچکت را زدی ؟  ..............

 ب ) خانم معلم ها از دانش آموزان   سؤال پرسیدند .  ................

 

 

1

 

14

گزینه ناهماهنگ درهر عبارت را مشخص نمایید .

الف )  مِن             الی            لحمٌ             ثمَّ           

ب )  ذئبٌ            بومة ٌ           ثعلبٌ            قوة ٌ     

 

 

5/.

 

15

متن زیر را خوانده سپس به سؤالات آن پاسخ کوتاه بدهید .

کانَ حمیدٌ جائعاً . فذهَبَ عند أمّه وقالَ : اُریدُطعاماً . فأکلَ الطعام و ذهَبَ الی بیت صدیقه محمود. ثمَّ ذهبا الی  حدیقة

قرب البیت .

الف ) ماذا أکلَ حمیدٌ ؟ ..........    

  ب ) أین الحدیقة ؟ ..............   

   ج ) هل کانَ محمود جائعاً ؟ .........

 

 

 

 

75/.

 

 

16

باتوجه به معنی آیات گزینه مناسب را انتخاب کرده و بنویسید .(2کلمه اضافه است . )

           ( رَجَعَ  . شَرِبَ . اللیل . قلیلٌ  . عَلِمَ )

الف ) فمَن ......... مِنه فلیسَ مِنّی . ( پس هرکس از آن نوشید از من نیست . )

 ب) متاعُ الدّنیا ........... . ( بهره ی دنیا اندک است . ) 

ج ) قد ......... کلّ اُناسٍ مشربهم . (هرگروه آبشخور خویش را شناخت . )                     موفق باشید.

 

 

 

 

75/.

 

 

 

 

 

 

بارم بندی

بارم بندی درس عربی (1) سال اول متوسطه

نمره

عناوین

مشترک در امتحان پایانی نوبت‌های اول ، دوم وشهریور

الف- ترجمه عبارت‌ها و
درک و فهم متون
 (11 نمره)

3

1- ترجمه عبارت ها، شامل متن درس ها، تمرینات و....

5/1

2- طرح سوالات چند گزینه ای در زمینه ترجمه باتوجه به الگوی کتاب

5/2

3- تهیه متن کوتاه متناسب با آموخته های دانش آموزان و طرح سوال درک مطلب

2

4-  تصحیح اغلاط از قبیل کارگاه ترجمه

1

5- شناخت معانی و مفاهیم واژه ها از قبیل: - دادن واژه های عربی و خواستن معادل فارسی آن. - دادن واژه های فارسی و خواستن معادل عربی آن. - دادن واژه های عربی و خواستن مترادف یا متضاد آن.

5/0

6- طرح سؤال آزاد در زمینه ترجمه،مانند :اکمل الفراغ …یافتن ترجمه کلمات از طریق کلمات هم خانواده .

5/0

7-  تعریب

نمره

عناوین

نوبت اول :

ب- کاربرد قواعد در
عبارت ها (9 نمره)

5/2

1- یادآوری شامل: شناخت افعال و کاربرد صیغه های مختلف آن، ضمیر و اعراب بعضی کلما ت

25/2

2- ثلاثی مزید

25/2

3- جامد و مشتق

1

4- التحلیل الصرفی

1

5- اضواء قرآنیه و فی رحاب نهج البلاغه

نمره

عناوین

نوبت دوم :

1

1- شناخت افعال مجرد و مزید و کاربرد صیغه های مختلف آن

75/0

2-  ضمیر

5/0

3-  موصول

75/0

4-  معرب ومبنی

1

5-  جمله فعلیه ( فعل و فاعل و …)،مفعول به و جار و مجرور

1

6-  جمله اسمیه ( مبتدا و خبر و …)

2

7 - التحلیل الصرفی و الاعراب

1

8 - التشکیل

1

9 - اضواء قرآنیه ، فی رحاب نهج البلاغه

نمره

عناوین

شهریور :

1

1- شناخت افعال مجرد و مزید و کاربرد صیغه های مختلف آن

75/0

2- جامد و مشتق

75/0

3- ضمیر

5/0

4- موصول

5/0

5- معرب ومبنی

1

6- جمله فعلیه ( فعل و فاعل و …)،مفعول به و جار و مجرور

1

7 - جمله اسمیه ( مبتدا و خبر و …)

2

8- التحلیل الصرفی و الاعراب

5/0

9- التشکیل

1

10 - اضواء قرآنیه ، فی رحاب نهج البلاغه

تذکرات :
در نوبت دوم 5/2 نمره از بند الف بارم بندی به نیمه اول کتاب اختصاص داده شود .
در طرح سوالات سعی گردد در عبارت های کتاب تغییراتی داده شود و از دادن عین عبارت های کتاب خودداری شود.

 


بارم بندی درس عربی(2)سال دوم رشته های غیرعلوم انسانی

نمره

عناوین

( مشترک در امتحان پایانی نوبت های اول ، دوم وشهریور)

الف- ترجمه عبارت ها
 و درک و فهم متون
 (11 نمره)

3

1- ترجمه عبارت ها، شامل متن درس ها، تمرینات و....

5/1

2- طرح سوالات چند گزینه ای در زمینه ترجمه باتوجه به الگوی کتاب

5/2

3- تهیه متن کوتاه متناسب با آموخته های دانش آموزان و طرح سوال درک مطلب

2

4-  تصحیح اغلاط از قبیل کارگاه ترجمه

1

5- شناخت معانی و مفاهیم واژه ها از قبیل: - دادن واژه های عربی و خواستن معادل فارسی آن. - دادن واژه های فارسی و خواستن معادل عربی آن. - دادن واژه های عربی و خواستن مترادف یا متضاد آن.

5/0

6-  طرح سؤال آزاد در زمینه ترجمه،مانند :اکمل الفراغ …یافتن ترجمه کلمات از طریق کلمات هم خانواده .

5/0

7-  تعریب

نمره

عناوین

نوبت اول :

ب- کاربرد قواعد در
عبارت ها (9 نمره)

1

1- معرفه و نکره

5/2

2- اعراب فرعی

1

3- اعراب تقدیری و محلی

5/1

4- صفت و مضاف الیه

2

5- التحلیل الصرفی و الاعراب

1

6- التشکیل

نمره

عناوین

نوبت دوم :

5/0

1- معرفه و نکره

1

2- اعراب فرعی ، تقدیری و محلی

5/0

3- عدد

5/0

4- صفت و مضاف الیه

75/1

5-  اعراب فعل مضارع

75/0

6-  معلوم و مجهول

1

7-  افعال ناقصه

75/0

8-  حروف مشبهه بالفعل و لای نفی جنس

75/1

9- الاعراب والتحلیل الصرفی

5/0

10- التشکیل

نمره

عناوین

شهریور :

5/0

1- معرفه و نکره

1

2- اعراب ظاهری (اصلی و فرعی )

75/0

3- اعراب تقدیری و محلی

5/0

4- صفت و مضاف الیه

5/1

5- اعراب فعل مضارع

75/0

6- معلوم و مجهول

5/0

7- افعال ناقصه

5/0

8- حروف مشبهه بالفعل

2

9- الاعراب والتحلیل الصرفی

1

10- التشکیل

تذکرات :

در نوبت دوم 5/2 نمره از بند الف بارم بندی به نیمه اول کتاب اختصاص داده شود .
در طرح سوالات سعی گردد در عبارت های کتاب تغییراتی داده شود و از دادن عین عبارت های کتاب خودداری شود.