زبان عربی

بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی درباره زبان عربی

زبان عربی

بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی درباره زبان عربی

جدول صرف افعال

جدول صرف افعال دوره سه ساله راهنمایی (فعل نمونه ( کتـَبَ .یکتـُبُ )

 صیغه

 فعل

ماضی

 معنی

 فعل

مضارع

معنی 

 ماضی

منفی

 معنی

 مضارع

منفی

 معنی مستقبلمعنی امر معنی نهی معنی 

 مفرد

مذکر

غایب

کتبَ نوشت  یکتبُ

 می

نویسد

 ما

کتبَ

 ننوشت

 لا

یکتبُ

 نمی

نویسد

 سوف

یکتبُ

 خواهد

نوشت

...  .... ........... 

 مثنی

مذکر

غایب

کتبا نوشتند یکتبان 

می

نویسند 

ما

کتبا 

ننوشتند 

لا

یکتبان 

نمی

نویسند 

سوف

یکتبان

 

خواهند

نوشت 

....  ........ . .....

 جمع

مذکر

غایب

کتبوا نوشتند یکتبون 

می

نویسند 

ما

کتبوا 

ننوشتند 

لا

یکتبون 

نمی

نویسند 

سوف

یکتبون 

خواهند

نوشت 

... ... .... .... 

 مفرد

مونث

غایب

 کتبتْنوشت تکتبُ

می

نویسد 

ما

کتبَت 

ننوشت 

لا

تکتبُ 

نمی

نویسد 

سوف

تکتبُ 

خواهد

نوشت 

   ..  ........ ....... 

مثنی

مونث

غایب 

 کتبَتانوشتند تکتبان  

می

نویسند 

ما

کتبتا 

ننوشتند 

لا

تکتبان 

نمی

نویسند 

سوف

تکتبان 

خواهند

نوشت 

... .... .... ..... 

جمع

مونث

غایب 

 کتبنَنوشتند یکتبنَ 

می

نویسند 

ما

کتبن 

ننوشتند 

لا

یکتبن 

نمی

نویسند 

سوف

یکتبن 

خواهند

نوشت 

....  ....... ..... 

 مفرد

مذکر

مخاطب

کتبتَ نوشتی تکتبُ 

می

نویسی 

ما

کتبتَ 

ننوشتی 

لا

تکتبُ 

نمی

نویسی 

سوف

تکتبُ 

خواهی

نوشت 

اُکتبْ بنویس 

لا

تکتبْ 

ننویس 

 مثنی

مذکر

مخاطب

کتبتما نوشتید تکتبان 

می

نویسید 

ما

کتبتما 

ننوشتید 

لا

تکتبان 

نمی

نویسید 

سوف

تکتبان

 

خواهید

نوشت 

اُکتبا بنویسید 

لا

تکتبا 

ننویسید 

جمع

مذکر

مخاطب 

کتبتم نوشتید تکتبون 

می

نویسید 

ما

کتبتم 

ننوشتید 

لا

تکتبون 

نمی

نویسید 

سوف

تکتبون 

خواهید

نوشت 

اُکتبوا بنویسید 

لا

تکتبوا 

ننویسید 

مفرد

مونث

مخاطب 

کتبتِ نوشتی  تکتبین

می

نویسی 

ما

کتبتِ 

ننوشتی 

لا

تکتبین 

نمی

نویسی 

سوف

تکتبین 

خواهی

نوشت 

اُکتبی بنویس 

لا

تکتبی 

ننویس 

مثنی

مونث

مخاطب 

کتبتما نوشتید تکتبان 

می

نویسید 

ما

کتبتما 

ننوشتید 

لا

تکتبان 

نمی

نویسید 

سوف

تکتبان 

خواهید

نوشت 

اُکتبا بنویسید 

لا

تکتبا 

ننویسید 

 جمع

مونث

مخاطب

کتبتن نوشتید تکتبن 

می

نویسید 

ما

کتبتن 

ننوشتید 

لا

تکتبن 

نمی

نویسید 

سوف

تکتبن 

خواهید

نوشت 

اُکتبنَ بنویسید 

لا

تکتبنَ 

ننویسید 

متکلم

وحده 

کتبتُ نوشتم اَکتبُ 

می

نویسم 

ما

کتبتُ 

ننوشتم 

لا

اَکتبُ 

نمی

نویسم 

سوف

اَکتبُ 

خواهم نوشت ...  .... .......... 

متکلم

مع الغیر 

کتبنا نوشتیم نکتبُ 

می

نویسیم 

ما

کتبنا 

ننوشتیم 

لا

نکتبُ 

نمی

نویسیم 

سوف

نکتبُ 

خواهیم

نوشت 

..... ....  ...... .......

 

موارد قابل توجه :

1-      دقت کنید که ریشه فعل در همه صیغه ها و صرف افعال تکرار شده است .

2-      ابتدا جدول افعال دوره سه ساله راهنمایی را حفظ کرده و بعد به شکل جدول بالا صرف نمایید .

3-      یادتان باشد که  صرف فعل را به شکل کاربردی همراه اسم ظاهر . ضمایر . اسم های اشاره  به کار ببرید .

4-      یادتان بماند که برای ساخت فعل امر (ا ) فقط در اول فعل هایی به کار می رود که بعد از حذف حرف مضارع حرف بعدی ساکن باشد .

5-      درنظر داشته باشید که حرکت ( ا ) امر با توجه به حرکت عین الفعل در مضارع است .

6-      می دانید که عین الفعل دومین حرف از حروف اصلی می باشد . مثل ( ت ) در کتب  که در مضارع علامت

(  ُ ) دارد .

7-      اگر عین الفعل در مضارع  (  ُ ) بود (ا ) امر (  ُ ) می گیرد و اگر (  ِ  یا  َ ) بود همزه امر ( ِ ) میشود یعنی کسره .

 

                     شرمنده . در آخر جدول فعل نهی و ترجمه فعل نهی است که برروی صفحه قرار نگرفته .

صرف فعل : لاتکتبْ . لاتکتبا . لاتکتبوا . لاتکتبی . لاتکتبا. لاتکتبنَ می باشد.

ترجمه مورد نظر به این شکل است : ننویس . ننویسید . ....                                                                                              


سوال نوبت دوم پایه اول راهنمایی

ن

۱- لغات زیرراترجمه نمایید.  (1نمره)

     حَزِنـَتْ : ..........    پرسید : ........    فرائض : ..........     ستارگان: .......... 

____________________________________________________

2- عبارات زیرراترجمه نمایید. (5 نمره) 

  - رَسَمَ صورة َ الشـّمس فی السـّماء . .................................................

 - أعدَّ الله لـَهُم مغفرة ً واجراً عظیماً .  .................................................

 - طائراً علی شجرةٍ باسقة ٍ .  ......................................

 - به این دوکبوتر نگاه کن.  ........................................

__________________________________________________________________

3- درجای خالی اسم اشاره نزدیک قراردهید . (5/0 نمره )     

       ........ أُ ختـُهُ .          .......... الوالدَین ِ .

__________________________________________________________________

4- مفرد جمله مقابل رابنویسید . (5/0 نمره)       اولئک أئمـّة ٌ .      ....................

__________________________________________________________________

5- درجای خالی کلمه پرسشی مناسب قراردهید.(5/1 نمره)

  ........ ذ َهَبَ ؟ الطالبُ .        ........ فی السّـماء ؟ الـْقمرُ.                ......... الغابة ؟ مکان ُ الاشجار .

__________________________________________________________________

6- جمع کلمات زیررانوشته ونوع آن رامشخص نمایید. (5/1 نمره)

 أرض : ........... ، .................   فاضل : ............. ، ................      ولد : .......... ، ................

___________________________________________________________________

7- عبارت زیررابه موارد خواسته شده تغییر دهید . (25/2)

                          ذهَبَ هذا الزّارعُ الی الغابة .

مؤنث :                ...................................... الی الغابة .

 

جمع مذکر :          ....................................... الی الغابة .

 

جمع مؤنث :          ...................................... الی الغابة .

___________________________________________________________________

8- مثنای مؤنث عبارت مقابل رابنویسید. (1نمره)               رَسَمَ الرِجل ُ .          ........... ............ .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

9- باکلمات پراکنده زیر یک جمله بسازید.  (1نمره)

 

     المُدَرِّسُ  / هذا / فی / المدرسة / واقفٌ .               ......................................................

____________________________________________________________________

10- آیات زیرراباموارد خواسته شده کامل کنید. (5/0 نمره)

     ........... خصمان ِ اختصموا فی ربّهم . (اسم اشاره نزدیک )

   ........... وأعناباً .( جمع حدیقة )

______________________________________________________________________

11- جمع مکسر رادر آیه زیر پیدا کرده ومفرد آن رابنویسید .( 25/0 نمره )

      خلق السّماوات والأرض َ فی ستة أیام .     ..............   

نمونه سوال نوبت دوم پایه دوم راهنمایی

کلمات زیرراترجمه نمایید .                                                        

  الحَـطب : ............        البومة : ............     سبد : ...........      بهار : .............

                   _____________________________________

عبارات زیرراترجمه نمایید .

 صَرَخَ الصّیادُ وهَرَبَتْ الغزالة .   ...................................................... 

 هَجَمَ علینا کلبٌ فی الظـّلمة .       .....................................................

 الأطفالُ یُحِبّونَ اللّعِبَ معاً .        ....................................................

                  _______________________________________

به فارسی ترجمه کنید .

 خانم ها به مهمانی می روند .            ............................................

                 ________________________________________

مناسب ترین گزینه راانتخاب کرده ودرجای خالی بنویسید.

 الزّارعُ ............ الشجرة َ .           شَرِبَ  ، سَقـَی ، سَبَحَ  

  .........  أخواتی .                       هم ،هـذه ، هـؤلاء

 فـَزَعَ الجمیعُ مِن هذا ........            المملوء ، النّجدة ، الإنذار

                _________________________________________

باتوجه به افعال ، شکل صحیح هر اسم رادر جای خالی بنویسید.

   ........ جَلسا . (العامل )          

   ............. ! هل تلعَبْنَ معاً ؟ (البنت )

 

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 درجای خالی ضمیر مناسب قراردهید.

  ............ کتَبَتْ بالقلم .                              .......... جَلسَ .

  ........... تَذهَبْنَ الی المدرسة .                     .........  ذهَبا .

                       __________________________________

در جای خالی فعل ماضی مناسب بنویسید .

فاطمة ُ وسعیدة ُ .......... التمریناتِ .(کـَتَبَ)        

   أنتم ........... حمامة ً مجروحة ً . (رَأیَ)

أیّتها الزّارعة! هل .......... الشجرة ؟ (غرَسَ)   

    نحنُ ......... کلامَ المعلم .(سَمِعَ) 

                      ___________________________________

درجای خالی فعل مضارع مناسب رابنویسید.

 مریمُ وزینبُ ......... الی الفراشاتِ .(ینظـُرُ)       

  نحنُ ........... الی المدرسةِ. (یذهبُ)

 أیّهاالمؤمنونَ ! .......... الله فی العسرِ والیسر.(یذکُرُ)   

   أنتِ .............   فی العملِ.(یعجَلُ)

                     ____________________________________

فعلها رادرجملات زیر ازماضی به مضارع وبالعکس تغییردهید.

   الأولادُ یدخلُونَ الحدیقة .   ..............           

   یا سعیدُ ویا حمیدُ ! هل أکلـْتما الطعامَ ؟ ...............

                     ____________________________________

بااستفاده از (نعم) به پرسشهای زیر پاسخ دهید.

 أیّها التـّلمیذُ ! هل ذهبْتَ الی المدرسة ؟  نعم ، ...........................

 یا قاضی ! هل أنتَ تحکُمُ بالعدلِ ؟ نعم ، ..............................

                   ______________________________________

   درک مطلب:

 متن زیر راخوانده وسپس به سؤالات پاسخ دهید.

 سعیدة ُ فی صفّ الاول . بَیْتها جنبَ نهرٍ صغیرٍ . هی تذهَبُ الی المدرسةِ بالسیارةِ . والدُها

 عاملٌ مجتهدٌ . هو یعملُ مِن الصّباحِ حتّی اللیلِ . الیومَ سعیدة ُ مریضة ٌ . هی غائبة ٌ فی الصف.  

  الف) أینَ منزلُ سعیدةِ؟ ..................                ب) ماهوشغلُ والدها؟ ...............

  ج) لماذا هی غائبة ٌ ؟ ...................                

 د) متی یعملُ والدُها ؟ ...................                         

آزمون تشخیصی (تعیین سطح ) پایه سوم

                                                                                                                                                                                                     1- ترجمه لغات : (1)

  احساس میکنی  .................        حانَ : ..............       

 الکحول : ................       خوابیده : ...............

  __________________________________________________

   2- ترجمه عبارات از عربی به فارسی و بالعکس : (25/5)

   - الغراب قذَفَ حجارة ً علی رأس الصیاد . .

   - نوزادبه آغوش مادرش برمی گردد .

    - نزدیک چاه شروع به گریه کرد . 

    - فرحَ القائد کثیراً بسلامة و نجاحنا  .

_______________________________________________

  3- درجای خالی فعل ماضی مناسب بنویسید . (2)

  - الاخوات ............... مِن العمل . ( تَعِبَ )           

    - ............... المعلمان ِعلی کرسیهما. (جَلَسَ )

  - انتم ............... التمارین . (کَتَبَ )                    

  - المعلمان ِ ............ علی کرسیهما. ( جَلَسَ ) 

 __________________________________________________

  4- درجای خالی فعل مضارع مناسب بنویسید . (2)

 - یا اصدقائی ! هل ................... للعمل ؟ ( نهَضَ  ـــــَــ )      

  - هنَّ ............. فی البحر . ( سَبَحَ ــــَــــ )

 - اخوتکم  .................الکلام . (سَمِعَ ـــَــ )                       

  - الإمرأةُ ............... الماء . (شَرِبَ  ــــِـــ )

____________________________________________________

5- درجای خالی ضمیر مناسب بگذارید . (2)

 ............. واقفونَ.             ............ صرَخَتْ .         

  .......... کذِبْتُ .              .......... عالمٌ .

______________________________________________________

6- به پرسش های زیر پاسخ دهید .( 5/1 )

 - هل تسْمَعْنَ الدرس ؟ نعم . ............................................

 - هل انتَ قبِلْتَ کلام المعلم ؟ نعم . ...........................................

_______________________________________________________

7- شکل صحیح هر اسم را در جای خالی بنویسید . (75/.)               

      النساء ................ ( عفیفة ) 

  یجعَلُ ................   ....................علی المنضدة ( مثنای طفل  / مثنای کتاب )             

  __________________________________________________________

8- در عبارت مقابل اسم و فعل را مشخص نمایید . (5/.)                 

                         هَجَمْتِ علیه .   

                                                                       موفق باشید .

آزمون تشخیصی (تعیین سطح) پایه دوم

۱- ترجمه لغات : (1)

 ابر : .............              غصن : ..............        

 می پرسد: ..............           اُریدُ : ............

____________________________________________________

2- ترجمه عبارات از عربی به فارسی و بالعکس : (5)

 - رَسَمَ طائراً علی شجرةٍ باسقةٍ . .............................................................

 - طرَحَت الورقة فی الساقیة  . .....................................................

 - لسَعَتْ النحلة ید الفل  . .....................................................

 - شکارچی فریاد زد وکبوتر پرواز کرد . . ......................................................

 - این دانش آموزان در درس نمونه اند  . ...........................................................

_____________________________________________________

3- کدام گزینه غلط می باشد ؟ (5/.)

 هؤلاء اطفالٌ .        هؤلاء اوصیاءٌ .            هؤلاء ابوابٌ .                هؤلاء اعلامٌ .

______________________________________________________

4- اسم اشاره مناسب : (2)

 ........... نملتان ِ .(نزدیک )    ........... امتکم .(دور )   

........... انصارٌ.(دور)        ......... علماءٌ. (نزدیک) 

_______________________________________________

5- قراردادن جمله پرسشی مناسب: (2)

............................ ؟ تلمیذاتٌ .           ............................. ؟ نعم . هو کاتبٌ ٌ .

............................؟ نافذة ٌ .        ............................ ؟ القلم فی المحفظة .

___________________________________________________

6- جمع یا مفرد کلمات زیر رابنویسید . (2)

شهداء : ..............             نبی : .............          

      واقف : .............     صابرات  : ...............

__________________________________________________

 7- عبارت زیر را به موارد خواسته شده تغییر دهید .( 5/1)

                                           فَتَحَ هذا المعلم الباب .      (جمع مذکر )  

                                       ..................... الباب .     ( مثنای مونث )

                                       ..................... الباب  .

_____________________________________________________

 8- انواع کلمه را در عبارت زیر بنویسید . (1)

                                               کانَتْ الفراشة علی الوردة

                                                                                                      موفق باشید .