جدول صرف افعال دوره سه ساله راهنمایی (فعل نمونه ( کتـَبَ .یکتـُبُ )
صیغه | فعل ماضی | معنی | فعل مضارع | معنی | ماضی منفی | معنی | مضارع منفی | معنی | مستقبل | معنی | امر | معنی | نهی | معنی |
مفرد مذکر غایب | کتبَ | نوشت | یکتبُ | می نویسد | ما کتبَ | ننوشت | لا یکتبُ | نمی نویسد | سوف یکتبُ | خواهد نوشت | ... | .... | .... | ....... |
مثنی مذکر غایب | کتبا | نوشتند | یکتبان | می نویسند | ما کتبا | ننوشتند | لا یکتبان | نمی نویسند | سوف یکتبان
| خواهند نوشت | .... | .... | .... . | ..... |
جمع مذکر غایب | کتبوا | نوشتند | یکتبون | می نویسند | ما کتبوا | ننوشتند | لا یکتبون | نمی نویسند | سوف یکتبون | خواهند نوشت | ... | ... | .... | .... |
مفرد مونث غایب | کتبتْ | نوشت | تکتبُ | می نویسد | ما کتبَت | ننوشت | لا تکتبُ | نمی نویسد | سوف تکتبُ | خواهد نوشت | .. | .... | .... ... | .... |
مثنی مونث غایب | کتبَتا | نوشتند | تکتبان | می نویسند | ما کتبتا | ننوشتند | لا تکتبان | نمی نویسند | سوف تکتبان | خواهند نوشت | ... | .... | .... | ..... |
جمع مونث غایب | کتبنَ | نوشتند | یکتبنَ | می نویسند | ما کتبن | ننوشتند | لا یکتبن | نمی نویسند | سوف یکتبن | خواهند نوشت | .... | .... | ... | ..... |
مفرد مذکر مخاطب | کتبتَ | نوشتی | تکتبُ | می نویسی | ما کتبتَ | ننوشتی | لا تکتبُ | نمی نویسی | سوف تکتبُ | خواهی نوشت | اُکتبْ | بنویس | لا تکتبْ | ننویس |
مثنی مذکر مخاطب | کتبتما | نوشتید | تکتبان | می نویسید | ما کتبتما | ننوشتید | لا تکتبان | نمی نویسید | سوف تکتبان
| خواهید نوشت | اُکتبا | بنویسید | لا تکتبا | ننویسید |
جمع مذکر مخاطب | کتبتم | نوشتید | تکتبون | می نویسید | ما کتبتم | ننوشتید | لا تکتبون | نمی نویسید | سوف تکتبون | خواهید نوشت | اُکتبوا | بنویسید | لا تکتبوا | ننویسید |
مفرد مونث مخاطب | کتبتِ | نوشتی | تکتبین | می نویسی | ما کتبتِ | ننوشتی | لا تکتبین | نمی نویسی | سوف تکتبین | خواهی نوشت | اُکتبی | بنویس | لا تکتبی | ننویس |
مثنی مونث مخاطب | کتبتما | نوشتید | تکتبان | می نویسید | ما کتبتما | ننوشتید | لا تکتبان | نمی نویسید | سوف تکتبان | خواهید نوشت | اُکتبا | بنویسید | لا تکتبا | ننویسید |
جمع مونث مخاطب | کتبتن | نوشتید | تکتبن | می نویسید | ما کتبتن | ننوشتید | لا تکتبن | نمی نویسید | سوف تکتبن | خواهید نوشت | اُکتبنَ | بنویسید | لا تکتبنَ | ننویسید |
متکلم وحده | کتبتُ | نوشتم | اَکتبُ | می نویسم | ما کتبتُ | ننوشتم | لا اَکتبُ | نمی نویسم | سوف اَکتبُ | خواهم نوشت | ... | .... | ..... | ..... |
متکلم مع الغیر | کتبنا | نوشتیم | نکتبُ | می نویسیم | ما کتبنا | ننوشتیم | لا نکتبُ | نمی نویسیم | سوف نکتبُ | خواهیم نوشت | ..... | .... | ...... | ....... |
موارد قابل توجه :
1- دقت کنید که ریشه فعل در همه صیغه ها و صرف افعال تکرار شده است .
2- ابتدا جدول افعال دوره سه ساله راهنمایی را حفظ کرده و بعد به شکل جدول بالا صرف نمایید .
3- یادتان باشد که صرف فعل را به شکل کاربردی همراه اسم ظاهر . ضمایر . اسم های اشاره به کار ببرید .
4- یادتان بماند که برای ساخت فعل امر (ا ) فقط در اول فعل هایی به کار می رود که بعد از حذف حرف مضارع حرف بعدی ساکن باشد .
5- درنظر داشته باشید که حرکت ( ا ) امر با توجه به حرکت عین الفعل در مضارع است .
6- می دانید که عین الفعل دومین حرف از حروف اصلی می باشد . مثل ( ت ) در کتب که در مضارع علامت
( ُ ) دارد .
7- اگر عین الفعل در مضارع ( ُ ) بود (ا ) امر ( ُ ) می گیرد و اگر ( ِ یا َ ) بود همزه امر ( ِ ) میشود یعنی کسره .
شرمنده . در آخر جدول فعل نهی و ترجمه فعل نهی است که برروی صفحه قرار نگرفته .
صرف فعل : لاتکتبْ . لاتکتبا . لاتکتبوا . لاتکتبی . لاتکتبا. لاتکتبنَ می باشد.
ترجمه مورد نظر به این شکل است : ننویس . ننویسید . ....
ن
۱- لغات زیرراترجمه نمایید. (1نمره)
حَزِنـَتْ : .......... پرسید : ........ فرائض : .......... ستارگان: ..........
____________________________________________________
2- عبارات زیرراترجمه نمایید. (5 نمره)
- رَسَمَ صورة َ الشـّمس فی السـّماء . .................................................
- أعدَّ الله لـَهُم مغفرة ً واجراً عظیماً . .................................................
- طائراً علی شجرةٍ باسقة ٍ . ......................................
- به این دوکبوتر نگاه کن. ........................................
__________________________________________________________________
3- درجای خالی اسم اشاره نزدیک قراردهید . (5/0 نمره )
........ أُ ختـُهُ . .......... الوالدَین ِ .
__________________________________________________________________
4- مفرد جمله مقابل رابنویسید . (5/0 نمره) اولئک أئمـّة ٌ . ....................
__________________________________________________________________
5- درجای خالی کلمه پرسشی مناسب قراردهید.(5/1 نمره)
........ ذ َهَبَ ؟ الطالبُ . ........ فی السّـماء ؟ الـْقمرُ. ......... الغابة ؟ مکان ُ الاشجار .
__________________________________________________________________
6- جمع کلمات زیررانوشته ونوع آن رامشخص نمایید. (5/1 نمره)
أرض : ........... ، ................. فاضل : ............. ، ................ ولد : .......... ، ................
___________________________________________________________________
7- عبارت زیررابه موارد خواسته شده تغییر دهید . (25/2)
ذهَبَ هذا الزّارعُ الی الغابة .
مؤنث : ...................................... الی الغابة .
جمع مذکر : ....................................... الی الغابة .
جمع مؤنث : ...................................... الی الغابة .
___________________________________________________________________
8- مثنای مؤنث عبارت مقابل رابنویسید. (1نمره) رَسَمَ الرِجل ُ . ........... ............ .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
9- باکلمات پراکنده زیر یک جمله بسازید. (1نمره)
المُدَرِّسُ / هذا / فی / المدرسة / واقفٌ . ......................................................
____________________________________________________________________
10- آیات زیرراباموارد خواسته شده کامل کنید. (5/0 نمره)
........... خصمان ِ اختصموا فی ربّهم . (اسم اشاره نزدیک )
........... وأعناباً .( جمع حدیقة )
______________________________________________________________________
11- جمع مکسر رادر آیه زیر پیدا کرده ومفرد آن رابنویسید .( 25/0 نمره )
خلق السّماوات والأرض َ فی ستة أیام . ..............
کلمات زیرراترجمه نمایید .
الحَـطب : ............ البومة : ............ سبد : ........... بهار : .............
_____________________________________
عبارات زیرراترجمه نمایید .
صَرَخَ الصّیادُ وهَرَبَتْ الغزالة . ......................................................
هَجَمَ علینا کلبٌ فی الظـّلمة . .....................................................
الأطفالُ یُحِبّونَ اللّعِبَ معاً . ....................................................
_______________________________________
به فارسی ترجمه کنید .
خانم ها به مهمانی می روند . ............................................
________________________________________
مناسب ترین گزینه راانتخاب کرده ودرجای خالی بنویسید.
الزّارعُ ............ الشجرة َ . شَرِبَ ، سَقـَی ، سَبَحَ
......... أخواتی . هم ،هـذه ، هـؤلاء
فـَزَعَ الجمیعُ مِن هذا ........ المملوء ، النّجدة ، الإنذار
_________________________________________
باتوجه به افعال ، شکل صحیح هر اسم رادر جای خالی بنویسید.
........ جَلسا . (العامل )
............. ! هل تلعَبْنَ معاً ؟ (البنت )
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درجای خالی ضمیر مناسب قراردهید.
............ کتَبَتْ بالقلم . .......... جَلسَ .
........... تَذهَبْنَ الی المدرسة . ......... ذهَبا .
__________________________________
در جای خالی فعل ماضی مناسب بنویسید .
فاطمة ُ وسعیدة ُ .......... التمریناتِ .(کـَتَبَ)
أنتم ........... حمامة ً مجروحة ً . (رَأیَ)
أیّتها الزّارعة! هل .......... الشجرة ؟ (غرَسَ)
نحنُ ......... کلامَ المعلم .(سَمِعَ)
___________________________________
درجای خالی فعل مضارع مناسب رابنویسید.
مریمُ وزینبُ ......... الی الفراشاتِ .(ینظـُرُ)
نحنُ ........... الی المدرسةِ. (یذهبُ)
أیّهاالمؤمنونَ ! .......... الله فی العسرِ والیسر.(یذکُرُ)
أنتِ ............. فی العملِ.(یعجَلُ)
____________________________________
فعلها رادرجملات زیر ازماضی به مضارع وبالعکس تغییردهید.
الأولادُ یدخلُونَ الحدیقة . ..............
یا سعیدُ ویا حمیدُ ! هل أکلـْتما الطعامَ ؟ ...............
____________________________________
بااستفاده از (نعم) به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
أیّها التـّلمیذُ ! هل ذهبْتَ الی المدرسة ؟ نعم ، ...........................
یا قاضی ! هل أنتَ تحکُمُ بالعدلِ ؟ نعم ، ..............................
______________________________________
درک مطلب:
متن زیر راخوانده وسپس به سؤالات پاسخ دهید.
سعیدة ُ فی صفّ الاول . بَیْتها جنبَ نهرٍ صغیرٍ . هی تذهَبُ الی المدرسةِ بالسیارةِ . والدُها
عاملٌ مجتهدٌ . هو یعملُ مِن الصّباحِ حتّی اللیلِ . الیومَ سعیدة ُ مریضة ٌ . هی غائبة ٌ فی الصف.
الف) أینَ منزلُ سعیدةِ؟ .................. ب) ماهوشغلُ والدها؟ ...............
ج) لماذا هی غائبة ٌ ؟ ...................
د) متی یعملُ والدُها ؟ ...................
1- ترجمه لغات : (1)
احساس میکنی ................. حانَ : ..............
الکحول : ................ خوابیده : ...............
__________________________________________________
2- ترجمه عبارات از عربی به فارسی و بالعکس : (25/5)
- الغراب قذَفَ حجارة ً علی رأس الصیاد . .
- نوزادبه آغوش مادرش برمی گردد .
- نزدیک چاه شروع به گریه کرد .
- فرحَ القائد کثیراً بسلامة و نجاحنا .
_______________________________________________
3- درجای خالی فعل ماضی مناسب بنویسید . (2)
- الاخوات ............... مِن العمل . ( تَعِبَ )
- ............... المعلمان ِعلی کرسیهما. (جَلَسَ )
- انتم ............... التمارین . (کَتَبَ )
- المعلمان ِ ............ علی کرسیهما. ( جَلَسَ )
__________________________________________________
4- درجای خالی فعل مضارع مناسب بنویسید . (2)
- یا اصدقائی ! هل ................... للعمل ؟ ( نهَضَ ـــــَــ )
- هنَّ ............. فی البحر . ( سَبَحَ ــــَــــ )
- اخوتکم .................الکلام . (سَمِعَ ـــَــ )
- الإمرأةُ ............... الماء . (شَرِبَ ــــِـــ )
____________________________________________________
5- درجای خالی ضمیر مناسب بگذارید . (2)
............. واقفونَ. ............ صرَخَتْ .
.......... کذِبْتُ . .......... عالمٌ .
______________________________________________________
6- به پرسش های زیر پاسخ دهید .( 5/1 )
- هل تسْمَعْنَ الدرس ؟ نعم . ............................................
- هل انتَ قبِلْتَ کلام المعلم ؟ نعم . ...........................................
_______________________________________________________
7- شکل صحیح هر اسم را در جای خالی بنویسید . (75/.)
النساء ................ ( عفیفة )
یجعَلُ ................ ....................علی المنضدة ( مثنای طفل / مثنای کتاب )
__________________________________________________________
8- در عبارت مقابل اسم و فعل را مشخص نمایید . (5/.)
هَجَمْتِ علیه .
موفق باشید .
۱- ترجمه لغات : (1)
ابر : ............. غصن : ..............
می پرسد: .............. اُریدُ : ............
____________________________________________________
2- ترجمه عبارات از عربی به فارسی و بالعکس : (5)
- رَسَمَ طائراً علی شجرةٍ باسقةٍ . .............................................................
- طرَحَت الورقة فی الساقیة . .....................................................
- لسَعَتْ النحلة ید الفل . .....................................................
- شکارچی فریاد زد وکبوتر پرواز کرد . . ......................................................
- این دانش آموزان در درس نمونه اند . ...........................................................
_____________________________________________________
3- کدام گزینه غلط می باشد ؟ (5/.)
هؤلاء اطفالٌ . هؤلاء اوصیاءٌ . هؤلاء ابوابٌ . هؤلاء اعلامٌ .
______________________________________________________
4- اسم اشاره مناسب : (2)
........... نملتان ِ .(نزدیک ) ........... امتکم .(دور )
........... انصارٌ.(دور) ......... علماءٌ. (نزدیک)
_______________________________________________
5- قراردادن جمله پرسشی مناسب: (2)
............................ ؟ تلمیذاتٌ . ............................. ؟ نعم . هو کاتبٌ ٌ .
............................؟ نافذة ٌ . ............................ ؟ القلم فی المحفظة .
___________________________________________________
6- جمع یا مفرد کلمات زیر رابنویسید . (2)
شهداء : .............. نبی : .............
واقف : ............. صابرات : ...............
__________________________________________________
7- عبارت زیر را به موارد خواسته شده تغییر دهید .( 5/1)
فَتَحَ هذا المعلم الباب . (جمع مذکر )
..................... الباب . ( مثنای مونث )
..................... الباب .
_____________________________________________________
8- انواع کلمه را در عبارت زیر بنویسید . (1)
کانَتْ الفراشة علی الوردة
موفق باشید .